ساخت ماسک‌های مسی در ژاپن :


یک شرکت دانش بنیان نساجی به همراه استارت‌آپ دانشگاهی در ژاپن با استفاده از یک ورق نازک طراحی‌شده با الیاف مس، ماسکی برای غیرفعال کردن ذرات ویروس و توقف عفونت با عملکرد و کارایی بسیار بالا تولید کرده است.

این ورق دارای خاصیت استریلیزاسیون است و باعث می‌شود ذرات ویروسی غیرفعال شوند، به این معنی که توانایی خود را در ایجاد عفونت از دست می‌دهند و درعین‌حال برای بدن انسان بی‌ضرر هستند.

کروناویروس تا چهار ساعت بر روی سطوح مسی زنده و فعال است و این میزان کوتاهتر از زنده ماندن این ویروس به مدت 48 تا 72 ساعت بر روی پلاستیک و استیل است.

ابتکار جدید، دارای فتوکاتالیست (به کاتالیزورهایی گفته می‌شود که در حضور نور فعال می‌شوند) قابل رویت با نور بر روی سطح مس است؛ هرگاه ورق در معرض نور قرار گیرد، موادی با قدرت اکسیدکننده زیاد فعال می‌کند و ذرات ویروس و باکتری را تجزیه می‌کند.

این شرکت دانش بنیان همچنین در نظر دارد از این صفحات مسی در محصولاتی مانند دستکش نیز استفاده کند. میکرو الیاف مسی در بازار موجود بوده و از فرایندی به نام نورد تولید میشود.

فرایند تولید پارچه برای تولید ماسک فوق؛ بدین گونه است که چله بافندگی تهیه از میکرو الیاف مسی مستقیم بر روی ماشین بافندگی تاری پودی تولید می شود که امکان تولید این پارچه بدون نیاز به تهیه چله بر روی ماشین الات حلقوی نیز وجود دارد.